Osvobozená škola

Tým

Tým

Ředitelka

Mgr. Magdalena Košnarová

magdaIniciátorka a zakladatelka Osvobozené školy. Vystudovala Pedagogiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Vzdělání si doplnila o sebezkušeností výcvik se zaměřením na lektorské dovednosti. V minulosti pracovala ve státním školském zařízení, v neziskovém sektoru i ve státní správě. Téměř 20 let vede dětské tábory. Všude se snažila na prvním místě vidět člověka s jeho jedinečností, radostmi, starostmi, chybami, talenty a sny. Člověka, který dobře ví, jaká je jeho nejlepší cesta životem, jen to někdy trochu pozapomněl. Když se setkala s konceptem demokratického školství, byla ohromena jeho jednoduchostí a komplexností. Po stáži v Berlínské demokratické škole Netzwerk-Schule se rozhodla a začala tento projekt. Nechtěla totiž, aby děti zapomínaly, jaká je ta jejich cesta životem…

Průvodci

Bára Hrubešová

baraTerapeutka kineziologické metody One Brain, maminka dvou krásných bytostí, z nichž ta mladší má „jiné“ nastavení, společností nazývané porucha autistického spektra. Porovnám-li svou vlastní, ne příliš dobrou zkušenost se základní školou, se zkušenostmi mých dětí, vidím systém, který se pomalu proměňuje k větší lidskosti. Ve kterém pracuje mnoho úžasných lidí, kterých si nesmírně vážím. Přesto se ale, ve své praxi, téměř každý týden setkám s dítětem, které je tímto systémem vyvedené z vlastní rovnováhy. Bojí se známek, předmětů, pedagoga, nezapadá do kolektivu, děsí ho šikana ať už jeho osoby, či prožívaná se spolužákem. S dítětem, které zlobí, rebeluje či šikanuje. S dospívajícím, který je naprosto demotivován, neví kam směřovat a proč, není v něm žádná radost a nadšení. Hluboce věřím, vím, že pro spokojený, naplněný život, je naprosto zásadní, umožnit dítěti rozvíjet jeho základní nastavení v přirozeném prostředí. V prostředí, kde může být samo sebou, aktivně spolupracovat a objevovat svět. Svobodně přednášet své názory a odkrývat a uplatňovat své dary, nadání a talenty. Kde může vyrůstat v bezpečném přijetí a mít neustálý přístup k plné šíři svého vnitřního potenciálu. Jsem proto nesmírně ráda, že mohu být součástí tohoto projektu, jehož základním posláním je takové prostředí dětem poskytovat. Krom mé práce mě moc baví intuitivní pedagogika, hudba, rodinné konstelace, jóga, genové klíče, principy kvantové fyziky a tak život všeobecně :).

Mgr. Kateřina Lišková

kackaV projektu školy je od samého začátku. Nyní pracuje jako průvodkyně s dětmi 3 dny v týdnu. Nejvíce jí baví individuální práce s dětmi a společné blbnutí, kdy může dát průchod svému vnitřnímu dítěti. S dětmi založila expediční výbor, který připravuje pravidelné výlety jednou týdně. Na expedicích do přírody jí fascinuje to, jakým způsobem příroda na děti působí, jaký zklidňující a propojující vliv na děti má. Původní profesí tlumočnice českého znakového jazyka a angličtiny. Vystudovala jazyky a komunikaci neslyšících na FF UK a má aprobaci učit předmět český jazyk na středních školách. V současné době stále tlumočí na střední uměleckoprůmyslové škole u neslyšícího žáka v integraci. Dále pracuje na projektu vytvoření referenčních úrovní A1, A2, B1 a B2 pro český znakový jazyk v Národním pedagogickém institutu. Do školy přináší prvek dospělého, který má zároveň jiné povolání, což může být pro děti inspirativní. Miluje přírodu a putování v ní. Její silné stránky jsou online komunikace, tvoření kontaktů, korektury textů a hledání rychlých inovativních řešení. 

Mgr. Ivana Růžičková

IvaVystudovala pedagogickou fakultu, je zkušený pedagog. Věří, že každé dítě má v sobě zakódován potenciál k růstu, má přirozenou touhu objevovat svět kolem sebe. Pokud mu k tomu dospělý vytvoří bezpečné prostředí, věří mu a poskytne potřebný čas, je to pak pro ně vzájemně obohacující.

 

 

 

Alan Ward Thomas, MS

Alan1Alan taught in traditional international gymnasiums for many years, but it wasn’t until he observed the effects of that type of education on his own three children (all of whom attend Osvobozená škola now), that he sought out and discovered democratic free schooling. He has a masters degree in education, with a focus on mathematics and science, and well over twenty years experience in the classroom, and all of that has led him to this liberating form of education. The world is under threat from rising authoritarianism, and Alan sees democratic schooling as one of the best lines of defence, and offence, against it.

Alan dlouhá léta učil na tradičních mezinárodních gymnáziích, ale teprve když si všiml vlivu tohoto typu vzdělávání na své vlastní tři děti (všechny nyní navštěvují Osvobozenou školu), začal hledat a objevovat svobodné demokratické školství. Má magisterský titul v oboru pedagogiky se zaměřením na matematiku a přírodní vědy a více než dvacetiletou praxi, a to vše ho přivedlo k této osvobozující formě vzdělávání. Svět je ohrožen rostoucím autoritářstvím a Alan považuje demokratické školství za jednu z nejlepších obranných a útočných strategií.

 

Bc. Eliška Blauberová

Eliška

Vystudovala Dějiny umění a Zvukovou tvorbu na FAMU. Pracovala jako filmová a divadelní zvukařka, baristka i baskytaristka. Je máma dvou dětí z Osvobozené školy. Po narození staršího se dozvěděla o svobodném vzdělávání, které ji hned od prvního mom

entu uchvátilo. Sama se ráda učí a nejraději vzpomíná na období ve svém životě, kdy se učila sebeřízeně (aniž by o tom věděla) - soustředěně, se zapálením a cílevědomostí, třeba hrát podle not na klávesy nebo písničky na kytaru. Nyní po mnoha letech poznamenaných vnucovanou a pokřivenou motivací znovu objevuje radost a uvolněnost v procesu učení se a růstu, který nikdy v životě nekončí.
V Osvobozené škole pracuje mimo jiné na pozici Asistentky pedagoga a snaží se mít naladěné radary na momenty, kdy ji děti potřebují a kdy jim bude užitečná. Miluje pozorovat, jak se učení u dětí děje mimoděk. A co vše dokážou obsáhnout, když dostanou prostor, svobodu a podporu.

Lektoři

Ing. Karel Košnar, Ph.D.

KarelKosnarOdborný asistent na CIIRC, ČVUT v Praze. Věnuje se výzkumu a vývoji v oblasti robotiky a umělé inteligence. Má zkušenosti s přípravou a vedením projektů (GAČR, TAČR, H2020 EU). Již 20 let se věnuje vedení dětí na dětském táboře, kde s úspěchem aplikuje demokratické přístupy zejména v práci s mládeží. Je lektorem systému Jóga v denním životě.

Lektor robotiky a 3D tisku.

 

Ing. Gyongike Gebeová (Gyongyi)

Lektorka programování

 

Spolupracovníci týmu 

Kateřina Miczková

katkaMiMaminka tří dětí, kteří také navštěvují svobodně demokratickou školu, se již po základní škole vydala do světa managementu a marketingu, a administrativa, organizace a koordinace jí zůstaly nejlepším přítelem a vášní po celá léta až dodnes. Z tohoto důvodu dobrovolně zajišťuje koordinaci projektů i v Osvobozené škole. Taktéž má dlouholeté zkušenosti s principy nenásilné komunikace a mediacemi ve svobodně demokratické škole, kde se intenzivně věnovala řešení konfliktů mezi žáky, podporovala pozitivní mezilidské vztahy a pracovala na vytvoření harmonického prostředí. Mimoto miluje tanec a tvoření všeho druhu, stejně jako se ráda věnuje četbě a sledování různých témat týkajících se osobního rozvoje. S velkou radostí se též zabývá organizací velkých akcí a nachází obrovský smysl v aktivních ženských meditacích Mohendžodáro.

PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.

KarolinaOdborný asistent na FF UK v Praze – věnuje se sociální pedagogice a srovnávací pedagogice. V minulosti působila jako lektor a metodik anglického jazyka pro dospělé i děti, odborný referent pro oblast vzdělávání v České komisi pro UNESCO (MZV ČR) nebo Erasmus koordinátor. Dále se zabývala překlady, tlumočením nebo dobrovolnictvím v komunitním centru. Působí jako interní hodnotitel v grantových projektech OP VVV, jako recenzent odborných textů a hodnotitel grantových žádostí. V minulosti absolvovala studijní i pracovní pobyty ve Velké Británii, Dánsku, Německu a Polsku. Je členkou České pedagogické společnosti a Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice. Svou přednáškovou a publikační činnost v českém a anglickém jazyce orientuje do následujících oblastí: komunitní vzdělávání/školy, mezinárodní vzdělávací strategie/projekty, jazykové a bilingvní vzdělávání, mezinárodní kontext ve vzdělávání. Mezi její zájmy patří četba, tanec, hudba, umění, zdravý životní styl, cestování, apod. Toho času je na rodičovské dovolené.

Tomáš Sukup Dis.

TomMým hlavním povoláním je herectví. Studoval jsem na pražské konzervatoři. Od r. 2006 hraji profesionálně divadlo převážně pro děti. Posledních 9 let jsem se usadil v Brně v divadle Polárka. Současně mě provází i další umělecká tvorba – pohybové choreografie, režie, fireshow, černé divadlo, výuka jevištního pohybu a od r. 2015 i skladba hudby k představením. Živí mě i fotografie, video, střih, grafika a animace. S tím ale teprve začínám. Mou životní cestou je Yoga in daily life a cvičení bojových umění. Založil jsem profesionální divadelní skupinu Future Vision. Je to zároveň projekt, který by šel se školou volně propojit (kroužky, dílny). Praxi s vedením dětí mám hlavně z táborů a taky dramatických kroužků či workshopů. Ve svobodném školství vidím budoucnost směřování svobodné společnosti. Současný systém považuji za zastaralý, nefunkční a velmi otrocký. Natolik je pro mě fascinující myšlenka svobodného rozhodnutí, že mám potřebu se zapojit do vzniku školy.

Správní rada

Členy správní rady zapsaného ústavu Osvobozená škola je Barbora Hrubešová, Karel Košnar a Kateřina Lišková.

Školská rada

Členy školské rady Osvobozené základní školy jsou Karel Košnar (za zřizovatele), Ivana Růžičková (za pedagogy) a Eliška Blauberová (za zákonné zástupce žáků). 

 

achievement-african-descent-agreement-arms-asian-business-1435903-pxhere.com.jpg